'Meer ruimte maken voor rust en reflectie'

Meer ruimte maken voor rust en reflectie
  • 7 augustus 2025
  • Tamara de Vos-Vlot

In de zomerrubriek Service in de Zon vragen we klantcontactprofessionals hoe zij de zomer beleven – en wat die hen brengt. Jordy van Heese (Studio Gastvrij) verruilde zijn bureau voor het basiskamp van de Mount Everest en lesgeven op een school in Nepal. ‘In de bergen en in het boeddhisme leer je om écht in het moment te zijn. Dat is voor mij moeilijk.’ Toch neemt hij die les mee: meer geven, minder nemen, óók na de zomer.

Waar ben jij deze zomer ‘out of (the) office’?
In Nepal voor twee weken vrijwilligerswerk (lesgeven) op de Neel Bahari Secondary School en een week om de Mount Everest te beklimmen. Van de drukte van Kathmandu tot het basiskamp van Mount Everest. Even helemaal offline op 5.364 meter hoogte.

Wat laat je bewust even liggen op vakantie (qua werk/mentaliteit)?
De constante drang om vooruit te plannen. In de bergen en in het Boeddhisme leer je om écht in het moment te zijn. Dat is voor mij moeilijk.

Waar krijg jij nieuwe energie van – privé of professioneel?
Van het ontmoeten van mensen met een ander perspectief. In Nepal waren dat lokale jonge kinderen, sherpa’s en monniken. Hun verhalen raken mij en inspireren om een betere versie van mijzelf te worden. Om meer te geven, zonder daar direct iets voor terug te verwachten.

Welk klantcontactmoment van het afgelopen jaar blijft je bij?
Een training voor een team opticiens waar een deelnemer na afloop zei: ‘Deze training kan ik niet alleen op werk toepassen, maar het maakt mij privé ook een veel beter mens, ik kan zoveel toepassen.’ Dát is waar gastvrijheid voor mij om draait.

Wat wil je na de zomer anders doen in je werk?
Meer ruimte maken voor rust en reflectie. Niet alles hoeft tegelijk. Mooie dingen worden gebouwd wanneer je er tijd voor neemt. Dat besef werd via het boeddhisme en op hoogte letterlijk voelbaar. Meer geven, minder nemen.

Ultieme zomertip voor collega’s in klantcontact?
Stel jezelf eens de volgende vraag: Welke kleine letterlijke actie heb ik de afgelopen week gedaan waardoor iemand anders een beter gevoel heeft gekregen? Maak het bewust, doe het vaker en het resultaat zal je verrassen.

Lees ook de zomerverhalen van Max Wesseler (Elektramat), Roel Masselink (KSF) en Maarten Oosterhoff (senior klantcontact professional).

comments powered by Disqus